Torsdag 21 september møtte 11 naturbrukslærere og formidlere opp på Den magiske Fabrikken i Tønsberg. DMF var startpunktet for studieturen hvor formålet var å lære om hvordan biogassanlegg kan brukes på en god måte inn i undervisningen om sirkulær bioøkonomi, sirkulær matproduksjon, ressursforvaltning og energiproduksjon. I tillegg ønsket vi å sette søkelys på hva som kreves av kunnskap, samt hvilke muligheter og utfordringer som finnes ved å ta i bruk et anlegg i undervisningen. Vi fikk en guidet tur på anlegget, i veksthuset og informasjon om hvordan DMF jobber med undervisning og formidling til barn og unge om kildesortering og matproduksjon. Flere av deltakerne hadde aldri besøkt DMF før, og besøket var derfor inspirerende og lærerikt.
Neste stopp på studieturen var Tomb VGS i Råde. Tomb har hatt biogassanlegg siden 2011, og bruker varme fra anlegget til å varme opp vann til internat og til bruk i gårdsdrifta. Her fikk vi en innføring i hvordan Tomb bruker anlegget til opplæring innen drift, sikkerhet og energiproduksjon. I tillegg ble det presentert helt konkrete tips og råd fra lærere om hvordan ulike forsøk kan brukes til formidling om biogassproduksjon. Besøket ble innsiktsfullt og satt i gang en rekke diskusjoner og refleksjoner rundt arbeidsmengden, energipotensialet og hva som kreves dersom man installerer et biogassanlegg på skolen.
Neste dag var vi på besøk hos Sötåsen Naturbruksskole i Sverige. I samarbeid med prosjektet BREC og Västra Götalandsregionen ble det avholdt en workshop hvor norske og svenske lærere sammen diskuterte hvordan læreplanmålene skal dekkes av ulike fag, og konkrete forslag til hvilken kompetanse som kreves av lærere. Lærerne tok en aktiv rolle i diskusjon og erfaringsutveksling omkring hvordan vi kan bruke det vi har tilgjengelig av bioraffinerier, kunnskap og erfaring til videregående opplæring og formidling til elever. Workshopen satt i gang en rekke tanker rundt potensialet som ligger i praktisk arbeid med biogass, men også utfordringene lærere møter i arbeidshverdagen, og kunnskapen som kreves av de for å kunne formidle videre. Vi avsluttet dagen med omvisning på anlegget og i forsøkshallen for proteinekstrahering fra gress (prosjektet Green Valleys), men aller mest spennende var den nye biogasstraktoren skolen har investert i.
Alt i alt har dette vært en motiverende og inspirerende tur, som har gitt ny giv og motivasjon for å utvikle anlegg på norske naturbruksskoler.
Vi i Biogass Oslofjord takker for engasjementet og interessen rundt turen, og retter en stor takk til alle som deltok.