Kan dekke 20 prosent
Biogass Oslofjorden er et samarbeidsprosjekt mellom fylkene Østfold, Vestfold, Oslo, Buskerud og Telemark. Sammen skal de utvikle verdikjeden til et velfungerende marked og trekke med seg både næringsliv og forskning. Potensialet for økt produksjon er betydelig og prosjektlederen tror biogass i fremtiden skal kunne dekke 20 prosent av behovet for drivstoff i Norge. Biogass Oslofjorden samarbeider også med Sverige og Danmark gjennom Interregprosjektet BioGas2020.
Uheldig eksport
– Biogass produseres av slam fra renseanlegg, matavfall, organisk næringsavfall og gjødsel fra landbruket. Det betyr at råvare-tilgangen er god og produksjonen kan økes raskt hvis etterspørselen kommer. Faktisk eksporteres det 10 000 tonn matavfall fra Oslo til Danmark hvert eneste år, noe som er helt meningsløst. Vi burde kunne utnytte vårt eget avfall til produksjon av biogass. I stedet bruker vi fossilt drivstoff til biler som kjører avfallet til utlandet for å lage miljøvennlig gass. Det ligner ingenting. Men avfall fra privat næringsliv som restauranter og slakterier er en ressurs og handelen styres av gjeldende markedspris. Dessuten må man betale høy mottaksavgift på avfallet i Norge, som gjør at man kan levere billigere i Danmark, sier Per Wennerberg.
Overskudd av biogass
– Det er overskudd av biogass i regionen, og man trenger ikke å blande inn naturgass eller bruke andre typer drivstoff på bus- sene. Biogassen har god kvalitet, sier Wennerberg.
Vil avlive myter
- Bruk av gass som drivstoff er ikke farligere enn annet drivstoff. Det er en etablert energiform over hele kloden.
- Motoren tar ikke skade av gassdrift, tvert imot. Det produseres motorer for gassdrift, akkurat som det produseres motorer for bensin eller diesel.
- Det er ikke vanskelig å finne fyllestasjoner i Østfold. Det er etablert stasjoner i både Sarpsborg, Moss og Fredrikstad.
- Gasstanker og produksjonen av biogass fører ikke lenger til utslipp av metangass til atmosfæren. Dette var et problem før, men ikke i dag.
- Biogass er ikke dyrere å bruke enn diesel.