Vedtaket fra ENOVA har kommet overraskende på både bransjen, transportaktører og andre som satser på biogass. Uten tilstrekkelig støtte til infrastruktur, blir det også vanskeligere å satse på biogasskjøretøy. Dette vil med stor sannsynlig ha negative ringvirkninger på biogass i den grønne omstillingen av transportbransjen.
Lars Haltbrekken (SV) stiller seg spørrende til vedtaket fra ENOVA, og ber Barth Eide og regjeringen svare for avgjørelsen.
Vil regjeringen instruere ENOVA til å gjenoppta støtteordningen for etablering av fyllestasjoner for biogass, eller erstatte den bortfallende støtteordningen med andre virkemidler for kommuner og fylkeskommuner som er avhengig av å bygge ut infrastruktur for biogass?
Haltbrekken henviser spesielt til Vestfold og Telemarks nylige vedtatte biogassprosjekt langs E134 og ambisjonene om en fossilfri busspark.
For sitt budsjett i 2022 vedtok Vestfold og Telemark fylkeskommune å utvikle infrastruktur for biogass langs E134, og å gjøre hele bussparken fossilfri i løpet av 2026. For denne fylkeskommunen vil en fossilfri busspark forutsette tilgang til biogass, og fyllestasjon for biogass forutsetter betydelig offentlig innsats. Teknologien er moden, det er derfor biogass er et godt alternativ til fossil energi. Men markedet er ikke modent, og derfor må det offentlige virkemiddelapparatet fortsatt bistå bransjeaktører, kommuner og fylkeskommuner som ønsker å gå etablere fornybart drivstoff som fullgodt alternativ innen både lett transport, så vel som tung- og langtransport. Enova opplyser derimot at de avvikler støtteordningen for etablering av fyllestasjoner for biogass fra 15. februar 2022. Dette vil ramme prosjekter som er i oppstartsfasen, men som er avhengig av støtte for å realiseres. Uten fyllestasjoner er det heller ingen bransjeaktører som vil investere i kjøretøy som benytter biogass framfor annet drivstoff med større tilgjengelighet og forutsigbarhet i leveransen.
Saken er til behandling, og foreløpig har Barth Eide og regjeringen ikke svart.