Få, store offentlige sluttbrukere. Overkapasitet i produksjon. Behov for utbygging av infrastruktur Det er blant utfordringene biogassaktørene i Osloregionen står overfor. Dette kommer frem i den ferske markedsrapporten som Rambøll har laget på oppdrag fra klyngen Biogass Oslofjord.
– Per i dag er det mest busser og renovasjonsbiler som bruker biogass som drivstoff. Vi ser også at det er litt bruk i varesektoren. Foreløpig lite i personbil og noe i gods, sier Linn Helland i Rambøll.
Hun konkluderer:
– Det vil få en enorm utvikling fremover med de signalene som er kommet fra eksisterende aktører.
Per Wennerberg er prosjektleder i klyngen Biogass Oslofjord. Han sier Sverige er et av landene som er kommet lengst i utnyttelsen av biogass som drivstoff.
– Vi begynte på 90-tallet og i dag så finnes det flere tusen biogassbusser. HVer sjette buss som går i kollektivtrafikk i Sverige går på biogass og hver fjerde taxibil går også på biogass, sier Wennerberg.
Han mener Norge har mye å lære av utviklingen i det svenske biogassmarkedet.
Les hele biogassrapporten her: