Bystyrene i Fredrikstad og Sarpsborg har nå vedtatt likebehandling av gasskjøretøy med el- og hydrogenkjøretøy for tunge kjøretøy, over 3,5 tonn (takstgruppe 2). To av vedtakspunktene lyder slik:
- Fritak i bomringen for gasskjøretøy i takstgruppe 2, gjøres gjeldende i minst ti år fra oppstart av bompengeinnkreving i Bypakke Nedre Glomma fase 2.
- Hvis det er aktuelt å innføre betaling for tunge gasskjøretøy etter utløpet av tiårsperioden, skal det vurderes en miljødifferensiering mot dieselkjøretøy.
Hele saken kan leses på kommunens nettsider.
Protokollen kan leses her.
Nedre Glomma blir altså den andre bypakken som gjennomfører fritaket på Østlandet etter Oslopakke 3, men har en betydelig lenger varighet på minst 10 år sammenlignet med 5 år. Vi håper at dette kan bidra til å øke salgsverdien av biogasskjøretøy som kjøpes inn i løpet av 2023/2024.
Fritaket for tunge gasskjøretøy kan imidlertid ikke iverksettes før alle partene i Bypakke-samarbeidet har fattet samme vedtak. Dette betyr at fylkeskommunen må fatte vedtak i fylkestinget, før saken kan sendes til Stortinget. Viken fylkeskommune skal som kjent løses opp, noe som vanskeliggjør behandlingen der. Vi har fått vite at saken kommer opp i fylkesrådet over sommeren. Deretter må man vente til første fylkesting i Østfold før endelig vedtak kan fattes. Til slutt skal Stortinget fatte den endelige beslutningen gjennom å behandle nytt takstopplegg med miljødifferensiering.
Vi kjenner derfor ikke til når vedtaket gjort av bystyrene i Fredrikstad og Sarpsborg kan effektueres, men vi vet altså med sikkerhet at dette ikke er klart innen åpningen av Bypakke Nedre Glomma fase 2, som starter i januar 2024. Vi kan heller ikke forskuttere de andre partenes vedtak, men basert på Østfold fylkeskommunes tidligere engasjement og politikk som har fremmet bruk av biogass, tillateter vi oss alikevel å anta at vedtaket vil gå gjennom uten motstand.