Kartlegging av en nasjonal infrastruktur for biogass
Biogass Oslofjord fikk innvilget klimasatsmidler fra Miljødirektoratet i 2018 for å gjennomføre en forstudie med mål om å kartlegge muligheter og behov for en
nasjonal biogassinfrastruktur. Rapporten retter fokus mot landtransporten, og
viser både eksisterende infrastruktur og peker ut potensielle plasseringer for nye fyllestasjoner. Målet er å etterkomme ønsker fra bransjen og kommuner om å
legge føringer for en nasjonal strategi for biogassinfrastrukturen. En helhetlig
infrastruktur for biogass kan føre til økt bruk ved at biogass blir mer tilgjengelig.Dette kan bidra til at flere kommuner, foretak og enkeltpersoner velger klimavennlige kjøretøy, som igjen medvirker til omstillingen til lavutslippssamfunnet.
Biogass Oslofjord vil legge til rette for mer biogass. Det beste tiltaket er mer bruk til tungtransport, busser og skip. Flytende naturgass (LNG) brukes allerede i skip og noe tungtransport, men kan erstattes av ikke-fossil flytende biogass (LBG). For at tungtransportsektoren skal kunne bruke mer LBG må nettverket av
fyllestasjoner utvides betraktelig. Det er i dag kun to fyllestasjoner, begge på
Østlandet. For å kunne transportere gods på langs og tvers av landet på en mer
klimavennlig måte er det behov for å kunne fylle drivstoff langs hovedrutene og i
de største byene.
Derfor er fokus i denne forstudien på slike fyllestasjoner. Dagens konservative potensialestimat for biogass i fremtiden, vil kunne dekke drivstoffbehovet til 20% av tungtransporten, tilsvarende 600 tusen tonn CO2, en betydelig utslippsreduksjon fra en sektor som har få klimavennlige alternativer i dag.