Biogass er et glimrende alternativ til diesel og bensin i transportsektoren, og et eksempel på sirkulær økonomi i praksis. Flere fyllestasjoner er en forutsetning for å lykkes. Horten og Larvik har besluttet bygging, nå håper man at Skien følger etter.
– Inn i produksjonen putter vi matavfall og husdyrgjødsel. Ut kommer biogass til drivstoff og biogjødsel som går tilbake til landbruket og erstatter kunstgjødsel. Landbruket produserer ny mat, og dermed er ringen sluttet.
Frode Halvorsen, administrerende direktør i Skagerak Naturgass forklarer engasjert på klingende bergensk.
– Potensialet er stort, men vi er avhengige av at det offentlige går foran og legger til rette for distribusjon av gass, på samme måte som man har lagt til rette for elbil, sier en engasjert Halvorsen.
Selskapet står i dag for distribusjon av biogass til blant annet busstransport i Grenland, Vestfold og deler av Østfold. Gassen produseres av Greve Biogass ved Den Magiske Fabrikken i Tønsberg, som eies av kommunene i Vestfold og Grenland.
Fyllestasjoner viktig
Miljødirektoratet forvalter midler for å stimulere tiltak som reduserer klimagassutslipp. Kommuner og fylkeskommuner kan søke midler.
– Horten kommune er tidlig ute, og har ute anbud på fyllestasjon. Larvik har også besluttet å bygge, noe som er svært gledelig. Skien kommune er tildelt Klimasats- midler, og vi krysser fingrene for at det blir tatt en beslutning om å bygge også der, sier Halvorsen.
Les resten av artikkelen i Skageraknytt.