Regjeringen har tidligere pekt på biogass som en av de nye næringsveiene, som både skal gi grønn verdiskaping, samt utslippskutt i ikke-kvotepliktig sektor. Derfor har det også vært knyttet forventninger til Statsbudsjettet for 2017, og hva dette ville bidra med for biogass-satsningen. Dessverre viser budsjettet at regjeringen tar et hvileskjær i 2017.
I 2014 ble det lagt frem en egen biogass-strategi, som tok for seg hvordan både tilbud og etterspørsel skulle stimuleres slik at markedet for biogass ble utviklet. I statsbudsjettet ligger det ingen oppfølging av denne strategien. Tvert i mot fremmer regjeringen forslag i statsbudsjettet som direkte er med og motvirke en økt etterspørsel etter biogass, gjennom forslaget til endringer i bilavgiftene. Som følge av økt vektkomponent vil en personbil med biogass som drivstoff få opp til 20.000 kroner høyere avgift enn en tilsvarende bil med bensin eller diesel som drivstoff.
Biogass – et avansert biodrivstoff med netto utslippskutt
Biogassens verdikjede gir lokal høy verdiskaping og økonomiske ringvirkninger lokalt og regionalt. En satsing på biogass gir reduksjoner i klimagassutslipp. Det gir renere luft og samfunnet får utnyttet ressursene som ligger i avfall. Potensialet er enormt: Økende avfallsmengder fra husholdninger, næring, havbruk, skogbruk og landbruk i Norge gir et potensial på 10-12 TWh. Dette tilsvarer 20 pst. av innenlands drivstofforbruk i dag.
Det er derfor positivt at Klima- og miljøminister Vidar Helgesen sier på KLDs hjemmesider at han vil fremme bruken av avansert biodrivstoff, biodrivstoff produsert av avfall/rester eller skogsråstoff. Dette bidrar til utslippskutt både i Norge og globalt og vil styrke den grønne konkurransekraften.
Derfor bør også Klima- og miljøministeren og resten av regjeringen kommer seg av sidesporet i statsbudsjettet for 2017 og plasserer biogass-satsningen på. Når det gjelder bilavgiftene spesielt innebærer dette at det gjøres unntak i vektkomponenten for biogasskjøretøy. Videre bør de partiene som nå skal sette seg ned og forhandle på Stortinget også se nærmere på CO2-komponenten i engangsavgiften. Denne må reflektere reelle utslipp fra norsk biogass, noe den ikke gjør i dag.
Enkelt å redusere engangsavgiftene for biogassbiler
Biogass spiller en viktig og økende rolle i den sirkulære økonomien, som regjeringen snart skal levere en stortingsmelding om. Hittil har prioriteringene vært å stimulere til etterspørsel av produktet innenfor det som tradisjonelt har vært et offentlig ansvar, så som busser, renovasjonskjøretøy og andre tynge kjøretøy. Biogass 2.0 må handle om å bidra til et etterspørselsdrevet marked for biogass kjøretøy herunder biogass personbiler som er nullutslippsbiler med lang rekkevidde.
Et grønt skatteskifte må innebære at det ikke straffer seg å kjøpe en nullutslippsbil i stedet for en bil som går på bensin eller diesel. Med de forslagene som ligger inne i statsbudsjettet for 2017 vil det dessverre være konsekvensen.