Om to uker blir alle bussene i Grenland gule over natta, og de skal forurense mindre.
25 av de 90 gule bussene skal gå på gass.
– Det blir gassbusser på alle hovedrutene, metrorutene og pendlerrutene, fra tirsdag 28.juni, forteller assisterende avdelingsleder Thor Kristiansen i Nettbuss Sør til Varden.
Gassbussene skal kjøre halvparten av alle kilometerne som skal kjøres hver dag.
– Vi beholder bare åtte til ti av de gamle bussene, fortsetter Kristiansen. Men de skal bli gule, de også etter hvert.
Renere diesel
Dieselbussene som beholdes, samt de 58 nye som er handlet inn, kan kjøre med EuroV-, EuroVI- eller HVO-diesel. Cirkel K selger dieselen fra et nytt tankanlegg på Tollnes, slik at alle de vanlige dieselbussene nå skal få redusert utslipp. Kort fortalt er HVO-disel laget av biologiske produkter. Dermed er denne dieselen uten utslipp av polyaromater, aldehyder og benzen, som finnes i vanlig mineralsk diesel.
– Det vil gi renere luft. Når det som kommer inn i tankene er rent, er det som kommer ut eksosen mindre farlig også, fastslår Kristiansen ovenfor avisen.
Fornøyd fylkesordfører
Overgangen til busser som slipper ut mindre, skjer etter en lang politisk prosess som startet i 2013. Fylkesordfører Sven Tore Løkslid forteller at fylkespolitikerne bestemte seg for å ta gassbusser inn i kollektivanbudet. Det betyr at om et selskap skulle tilby seg å kjøre bussruter i Grenland, måtte det ha gassbusser. Minst halvparten av 4,5 millionene rutekilometer måtte kjøres med gassbusser, krevde anbudet. Det betyr et snitt på opp mot 100.000 per gassbuss.
– Vi ville gjøre noe for å få renere luft og mindre luftforurensing. Det vil vi oppnå om veksten i trafikken skjer i kollektivtrafikken. Når bussene går på gass, har de mye lavere utslitt, sier Løkslid til Varden.